Udfordringerne af Shipboard Medicine

OVERGÅENDE ZUIDERDAM, i Caribien Som en krydstogtskibslæge er Dr. Gary Razons mest krævende øjeblikke, når passagerer og besætning bliver skadet eller alvorligt syge hundrede kilometer fra kysten.

Pludselige livstruende nødsituationer som intern blødning, hjerteanfald, slagtilfælde og brudte knogler kan forlade lidt, om nogen tid til at omdirigere et skib til nærmeste havn. Udfordringen for et skibs læge er at stabilisere en patient, indtil skibet når land.

For ikke længe siden fulgte uuddannede besætningsmedlemmer ombord på passagerbefordrere, der fulgte radioanvisninger, mens de fordoblede sig som skibslæger i at reagere på akutte nødsituationer. Nu med krydstogtsindustriens vækst har mange skibe personale læger og sygeplejersker ombord, parajumpers gobi udsalg som arbejder i veludstyrede infirmaries.

Gennem Internettet har lægerne adgang til telemedicin til at sende vanskeligt at fortolke elektrokardiogrammer og X-stråler, og de kan konsultere specialister om problemer der opstår ombord på skibene, som ofte bærer mere end 2.400 personer. Men lægerne udfører ikke operation.

En helikopter må måske svæve over bugten på et fartøj, der kører i det åbne hav og buffetstive vinde, mens parajumpere løfter en syge passager ind i fartøjet, sagde Dr. Razon, der er certificeret i to specialiteter pædiatri og nødmedicin i Filippinerne.

I sygeplejersken mindede Dr. Razon, 43, nogle tilfælde, underholdende og seriøst.

En mand blev næsten dræbt af en fælles tarmlidelse, diverticulitis, på et løb fra San Diego til Hawaii sidste år. Manden blev pludselig anæmisk mod et tab af røde blodlegemer, hans blodtryk faldt og hans hjertefrekvens blev hurtigere.

‘Vi blev meget bekymrede for ham, og vi søgte efter bloddonorer’, mens hans team injicerede saltvand intravenøst ​​for at stabilisere sit kredsløbssystem, sagde Dr. Razon.

Fra en databank fandt han, at manden havde en usædvanlig blodtype, A negativ, og at kun kaptajnen havde den samme. Dr. Razon transficerede en enhed af kaptajnens blod, og mands tilstand blev forbedret.

Han gik til et hospital efter skibet forankret i Hilo næsten to dage senere. (Hvis manden havde brug for mere blod ombord på skib, sagde Dr. Razon, at han ville have bedt om donationer fra besætningsmedlemmer med O-negativt blod, hvilket gør det muligt for dem at være universelle donorer.)

‘Det var et af de hårdeste tilfælde jeg nogensinde har haft,’ sagde Dr. Razon.

To uger senere, da skibet vendte tilbage til San Diego, skete kaptajnen at se ned fra broen og se på den tidligere passager, der hævder sin bagage på terminalen. parajumpers jakker Kaptajnen gik ned til molen, hvor ifølge dr. Razon sagde manden: ‘Jeg er i pink nu, du har reddet mit liv.’

Mens skibet sejlede i 35 til 40 fodsøer ud for den norske kyst i 2004, faldt en værktøjskasse på en maskinrumsarbejderens hoved og splittede hovedbunden. Dr. Razon var seasick, og hver gang trådte han en nål i lurching Skibet, suturen faldt ud. Det tog ham en og en halv time at gøre en 15 minutters procedure.

Dr scan kunne udføres i land i Norge. Det viste ingen hjerneskade.

Sidste år brød en kvinde hendes hofte i en storm mellem Hawaii og fastlandet. ‘En virkelig bred dame kom ned ad trappen og forsøgte at finde en plads i den mørkede showlounge, da skibet slog sig og hun faldt, landede mellem et rækværk og en mur,’ sagde Dr. Razon. Tilkaldt til scenen fandt Dr. Razon, parajumpers jakke tilbud at ‘hun var bogstaveligt talt klemt ind og skreg i smerte.’

Visningen stoppede. I en test af besætningens smidighed og opfindsomhed overvågede Dr. Razon de otte stewards, der tog sig for at løsrive kvinden og bære hende til sygeplejersken. Dr. Razon sagde, at han var ’så bange for, at skibet hoppede og frygtede for, at hun måtte Blødning fra hoftebruddet. ‘

To dage senere reparerede parajumpers jakke long bear kirurger hendes hofte på et hospital efter skibet ankom til Seattle.

Under et Mexico-løb kom en ældre mand til sygeplejersken, der desperat søgte Viagra. ‘Køb noget når skibet docker i morgen’, sagde Dr. Razon, at han fortalte manden, som svarede: ‘Nej, det forstår du ikke. Jeg kan ikke vente. Jeg har brug for det nu. ‘

‘Hun kiggede på mig gennem hendes dementede øjne og sagde, at hun havde en sjælden nakkesygdom, og der er ikke noget blødt bip, du kan gøre ved det,’ sagde Dr. Razon.

Dr. Razon gik ind og gik væk. Men han sagde, ‘kvinden stod op og jagede mig og sagde:’ Vent, vent, du skal lytte til mig. ‘Han gjorde, og hun rantede om’ en værelseskammerat fra helvede. ‘

Derefter satte besætningen hende i en ledig hytte for at tillade andre at sove. Razon kunne ikke nå nevøerne. Fra andre opkald lærte han, at passagerens mor også var dementeret. Hendes sygeplejerske gav navnet på kvindens psykiater, som var på ski. Dr. Razon kunne ikke nå dæklægen og sendte kvinden til et hospital efter at skibet havde dokket i Nassau.

På de fleste indskibningsdage kommer mange passagerer til at søge recept på stoffer, de forlod hjemme, og kan kun beskrive deres farve og form, ikke deres navne. Nogle passagerer kalder deres læger for at løse problemet; For andre skal skibets medicinske personale spille spejlet for at bestemme stoffernes identitet.

‘Vores apotek er ikke et CVS, men har en repræsentation af hver klasse medicin,’ sagde han. Han fortæller passagerer, at ‘vi kan erstatte et par dage og skrive en recept, så du kan købe din medicin på den næste havn.’

Skibet bærer omkring 7.000 meclizinpiller til seasickness. Men forsyningen løber ud på en nylig charter, hvor langt størstedelen af ​​passagererne var på deres første krydstogt, og mange blev ret syge, sagde Dr. Razon. Så måtte han spørge de nærliggende skibe for yderligere piller.

Udbrud af norovirus, et smitsomt middel, der kan spredes hurtigt, har forårsaget alvorlige problemer for krydstogtskibe. På nytårsaften sagde Dr. Razon, at han måtte beskæftige sig med 144 tilfælde af sygdom fra norovirus.